24 augustus 2016
Werkelijke levenskracht toont zich
in het opgeven van de burcht van het gesloten ik
en een overgave aan de pijn en de vreugde van het leven.

Frits de Lange  
 
Er bestaat een goede manier om meer en eenvoudig inzicht te krijgen in je eigen wijze van communiceren. Het is een schema met de naam Johari venster en de naam is afgeleid van de beide ontwikkelaars ervan: Joseph Luft en Harry Ingham.
De kracht van het schema zit in de eenvoud en dus de goede toepasbaarheid. De twee assen zijn bekend en onbekend aan jezelf en bekend en onbekend aan een ander.
De vier kwadranten zijn als volgt.
  • De open ruimte is aan beiden bekend, hier kan over gecommuniceerd worden.
  • De blinde vlek is wel bekend aan anderen, maar niet aan jezelf. Voorbeelden hiervan zijn als iemand vaak een bepaald stopwoord gebruikt, of als iemand een slechte adem heeft.
  • Het verborgen gebied houden mensen bewust verborgen voor anderen.
  • Het onbekende zelf is zowel voor jezelf als anderen onbekend, en daarmee geen onderwerp van communicatie.
Het Johari-venster geeft zicht op waarover je communiceert en hoe je je aan anderen presenteert. In het algemeen is het in een vertrouwde relatie goed om de open ruimte zo groot mogelijk te maken.
Dat kan op twee manieren: door feedback te vragen van anderen verschuift ruimte van de blinde vlek naar de open ruimte, en door open te communiceren verschuift ruimte van het verborgen gebied naar de open ruimte.
Open communicatie schept verbinding.  



Scheurkalender archief:


12 januari 2022
I am the me
I choose to be.

Sir Sidney Poitier (1927-2022)
Bahamian American Actor