5 december 2016
Mensen die veel en onbevangen luisteren,
hebben ook het meeste te vertellen.

Godfried Bomans  
 
Praten en luisteren en dit blijven doen, ook als het moeilijk is. Indien beide betrokkenen bij een beginnend conflict dit zouden doen, zou menig conflict niet uit de hand lopen.
Helaas kennen we allemaal de voorbeelden in onze directe omgeving waarbij hooglopende conflicten ontstaan zijn uit minimale aanleidingen. Kinderen die niet meer met hun ouders praten, schoolvrienden die elkaar haten enzovoort.
Toch is voor dit soort conflicten een eenvoudige oplossing mogelijk.
Praat met elkaar en probeer elkaars standpunt te begrijpen. Indien beide begrip opbrengen voor het standpunt van de ander is er sprake van een gemeenschappelijke basis en kan er op deze basis weer gebouwd worden aan de relatie.
Hierbij geldt dan weer dat er blijvend geluisterd wordt en dat er sprake blijft van niet veroordelen van de mening van de ander.
Conflicten leveren voor alle betrokkenen stress, ook als je vindt volledig in je recht te staan. Kijk dus altijd of de ontstane stress opweegt tegen de winst die je met het conflict probeert te behalen.
Emotie is vaak een slechte raadgever. Zeker daar waar het een conflict betreft. 



Scheurkalender archief:


12 januari 2022
I am the me
I choose to be.

Sir Sidney Poitier (1927-2022)
Bahamian American Actor